Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op natural-horsemanship.startpagina.nl

spierbevangen paard

joyce
07 Okt, 2003 17:18

Hallo allemaal.

Ik heb een verzorgpaard en die rijden we sinds een jaar paardvriendelijk.

nu heeft ze steeds vaker last van haar rug en de dierenarts zegt dat ze spierbevangen is in haar rug,en dat het komt omdat ze veel m,et haar hoofd laag loopt.

we blijven haar wel licht rijden, anders is het starten veel te moeilijk (fokmerrie).

kan ik nu het beste een gelpad onder het zadel leggen of een wollen onderlegger?

en wat voor soort gelpad want daar zit veel verschil in maar ik heb er geen verstand van wat een goede is.

dus heeft u goede ervaringen met een spierbavangen paard en het gebruik van een gelpad laat het dan a.u.b. weten.

Bewerkt 01 Feb, 2010 15:26
marianne
19 Jan, 2004 14:36

Beste Joyce,

ik kan natuurlijk niet van een afstand beoordelen wat er met je paard aan de hand is en ik snap ook niet zo goed wat je met ‘paardvriendelijk’ rijden bedoelt. Maar.. als jou paard last heeft van de rug ( als het spierbevangenheid zou zijn, dan moet je de oorzaak ervan proberen te vinden en niet proberen het op te lossen met een gelpad o.i.d. ) Er kan in een paardenrug van alles misgaan: om maar te beginnen met een slecht-passend zadel en jouw rijtechniek kan wel helemaal verkeerd zijn!

Een paard krijgt geen last van het hoofd laag want anders zouden ze geen gras meer kunnen eten! Maar, als jij je paard ‘diep en laag’ rijdt, zoals zovele amateur-ruiters, dan zit daar waarschijnlijk een probleem, want dat moet je wel kunnen en ook weten hoe je dat uiteindelijk bereikt!

Dus probeer uit te zoeken wat je paard doet en laat je voor je rijtechniek adviseren door een goede instructeur. Als ik jou was en je paard je lief is: laat een paardenfysiotherapeut naar de rug en de hals kijken. Dat is beter dan proberen het probleem op te lossen door 't te verstoppen met een pad of deken. Dat had jouw veearts je eigenlijk moeten adviseren! En, als je zadel niet goed past, laat dan iemand met verstand van zaken er naar kijken en het eventueel laten aanpassen. Dat is goedkoper dan de veearts en fijner voor je paard!

Succes ermee!

Groet, Marianne

jacq
01 Feb, 2010 15:26

Hoi,

Een paard kan niet alleen in de rug spierbevangen zijn. Dat is een proces dat veelal de spieren van de achterhand aantast en dan mag je niet meer rijden met het dier. Het mag niet eens bewegen, moet warm gehouden worden en op rust. Ik denk dat je dierenarts iets anders bedoelde en dat je hem verkeerd heb begrepen en anders zou ik een andere dierenarts ook eens laten kijken. Een paard krijgt geen rugpijn van het hoofd laag houden of dragen hoor! Laat je niets wijsmaken en probeer ook andere deskundigen ernaar te laten kijken en je te adviseren. Succes en ik hoor graag hoe het verder gaat.