Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op natural-horsemanship.startpagina.nl

spierbevangen paard

joyce
07 Okt, 2003 17:18

Hallo allemaal.

Ik heb een verzorgpaard en die rijden we sinds een jaar paardvriendelijk.

nu heeft ze steeds vaker last van haar rug en de dierenarts zegt dat ze spierbevangen is in haar rug,en dat het komt omdat ze veel m,et haar hoofd laag loopt.

we blijven haar wel licht rijden, anders is het starten veel te moeilijk (fokmerrie).

kan ik nu het beste een gelpad onder het zadel leggen of een wollen onderlegger?

en wat voor soort gelpad want daar zit veel verschil in maar ik heb er geen verstand van wat een goede is.

dus heeft u goede ervaringen met een spierbavangen paard en het gebruik van een gelpad laat het dan a.u.b. weten.

Bewerkt 01 Feb, 2010 15:26
marianne
19 Jan, 2004 14:36

Beste Joyce,

ik kan natuurlijk niet van een afstand beoordelen wat er met je paard aan de hand is en ik snap ook niet zo goed wat je met ‘paardvriendelijk’ rijden bedoelt. Maar.. als jou paard last heeft van de rug ( als het spierbevangenheid zou zijn, dan moet je de oorzaak ervan proberen te vinden en niet proberen het op te lossen met een gelpad o.i.d. ) Er kan in een paardenrug van alles misgaan: om maar te beginnen met een slecht-passend zadel en jouw rijtechniek kan wel helemaal verkeerd zijn!

Een paard krijgt geen last van het hoofd laag want anders zouden ze geen gras meer kunnen eten! Maar, als jij je paard ‘diep en laag’ rijdt, zoals zovele amateur-ruiters, dan zit daar waarschijnlijk een probleem, want dat moet je wel kunnen en ook weten hoe je dat uiteindelijk bereikt!